Archiwum

  • Colloquium
    Tom 16 Nr 2 (2024)

    Janusz Świniarski  

    SECURITOLOGICZNE UJĘCIE POTEGI JEDNOSTEK POLITYCZNYCH

    Securitological conception of the power of political entities

     

    Małgorzata Adamska-Chudzińska, Norbert Andraszak 

    SITUATIONAL APPROACH IN MANAGING THE POLICE ORGANIZATION: SITUATIONAL LEADERSHIP EFFECTIVENESS

    Podejście sytuacyjne w zarządzaniu Policją: aspekt efektywności przywództwa sytuacyjnego       

     

    Nadia Gergało-Dąbek 

    WOJNA O „PRAWO DO BYCIA I POZOSTANIA ROSJĄ”

    The war for “the right to be and remain Russia”                           

     

    Katarzyna Wardin 

    RUSSIA’S INTENTIONS BEHIND MODERN WEAPON AND TECHNOLOGY IN THE KALININGRAD OBLAST

    Intencje Rosji stojące za nowoczesnym uzbrojeniem i technologią w Obwodzie Kaliningradzkim                           

     

    Wojciech Mincewicz 

    POLITOLOGICZNE STADIUM Q-SORT

    Q-Sort in political science study                               

     

    Janusz Gierszewski, Andrzej Pieczywok 

    EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA A KSZTAŁTOWANIE SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO

    Education for security and shaping civil society                

     

    Bogusław Jagusiak

    ROLA FILOZOFII SPOŁECZNEJ W OKREŚLANIU ZADAŃ EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA

    The role of social philosophy in determining education for security tasks                           

     

    Arkadiusz Kołodziej, Agnieszka Kołodziej-Durnaś, Iwona Królikowska

    FIFTY YEARS OF MARITIME SOCIOLOGY IN POLAND

    Pięćdziesiąt lat socjologii morskiej w Polsce                       

     

    Ewa Przybylska, Danuta Wajsprych 

    STUDENTS ON EXPERIENCING THEIR OWN CITIZENSHIP

    Studenci o doświadczaniu własnej obywatelskości                    

     

    Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk 

    EDUCATIONAL STRATEGIES APPLIED AT MUSEUMS AND CENTRES OF SCIENCE. POLISH EXPERIENCE IN COMPARISON TO EUROPEAN EXPERIENCE

    Strategie edukacyjne stosowane w muzeach i centrach nauki. Doświadczenia polskie na tle doświadczeń europejskich                     

     

    Yotam Hotam

    YOUTH, TECHNOLOGY AND EDUCATION: BETWEEN BENJAMIN AND AGAMBEN

    Młodzież, technologia i edukacja: między Benjaminem a Agambenem               

     

    Jesse Torenbosch

    YOUTH HOUSES AND CINEMATIC EDUCATION: PLA(Y)CES OF LINGERING DISTRACTION                             

     

    Joris Vlieghe 

    THE RISE OF DIGITAL DISTANCE LEARNING AND THE ANESTHETIZATION OF YOUTH DIGITIZATION AND THE CAPACITY FOR REJUVENATING A COMMON WORLD                          

     

    Grażyna Szyling 

    O KATEGORII FUNKCJI OCENY SZKOLNEJ: OD NORMATYWNYCH ŹRÓDEŁ DO DYDAKTYCZNEGO ARTEFAKTU

    On the category of school assessment functions: from normative sources to a didactic artefact                      

     

    Konstantinos Tsirigotis, Joanna Łuczak 

    HEALTH BEHAVIOURS OF WOMEN WHO EXPERIENCE DOMESTIC VIOLENCE

    Zachowania zdrowotne u kobiet doświadczających przemocy domowej                             

     

    Hanna Liberska, Dorota Suwalska-Barancewicz doi 31

    ATTACHMENT TO THE FEMALE PARTNER AND THE QUALITY OF THE RELATIONSHIP – THE MEDIATING ROLE OF MALE DEPENDENCE

    Przywiązanie do partnerki a jakość związku partnerskiego – mediacyjna rola męskiej zależności                             

     

    RECENZJE

     

    Arkadiusz Machniak 

    RECENZJA. KRZYSZTOF MROCZKOWSKI, OMAN 1958–1959, WYDAWNICTWO INFORTEDITIONS, TARNOWSKIE GÓRY 2024, SS. 119                     

     

    Piotr J. Przybysz 

    RECENZJA. KRZYSZTOF WIELECKI, KULTURA VERSUS KULTURA MASOWA, NARODOWE CENTRUM KULTURY, WARSZAWA 2024, SS. 662                         

     

    Agnieszka Regina Głębocka 

    OD MITU DO WSPÓŁCZESNYCH NURTÓW FILOZOFII WYCHOWANIA – RECENZJA KSIĄŻKI JERZEGO KOJKOŁA PT. FILOZOFIA, RELIGIA, WYCHOWANIE. SZKICE Z POLSKIEJ MYŚLI FILOZOFICZNO-SPOŁECZNEJ PRZEŁOMU XIX I XX WIEKU: LUDZIE, PROBLEMY, METODY. WYDAWNICTWO NAUKOWE SCHOLAR, WARSZAWA 2023, SS. 298                        

  • Colloquium
    Tom 16 Nr 1 (2024)

  • Colloquium
    Tom 15 Nr 4 (2023)

  • Colloquium
    Tom 15 Nr 3 (2023)

  • Colloquium
    Tom 15 Nr 2 (2023)

  • Colloquium
    Tom 15 Nr 1 (2023)

  • Colloquium
    Tom 14 Nr 4 (2022)

  • Colloquium
    Tom 14 Nr 3 (2022)

    SŁOWO WSTĘPNE 

    Właśnie obchodzimy setną rocznicę powstania Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej w Toruniu. Choć miasto inne, to właśnie ona jest poprzedniczką Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej w Bydgoszczy, Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej i Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni. 

    Naszą 100-letnią historię tworzą przede wszystkim ludzie, m.in. Adam Mohuczy, Stefan Frankowski, Karol Korytowski, Tadeusz Morgenstern-Podjazd, Stanisław Mieszkowski, Robert Satanowski, Stanisław Leszczyński, Henryk Pietraszkiewicz, Witold Gliński, Jerzy Apanowicz – by wymienić choćby niektórych, już nieżyjących, komendantów. 

    Dla mnie przygoda z Alma Mater zaczęła się trzy razy. Po raz pierwszy w 1979 roku, kiedy przekroczyłem jej mury i zostałem podchorążym. Do tej pory nie wiem, jak udało mi się ją ukończyć, chociaż z nauką nie miałem większych problemów. Za to z dyscypliną – owszem. Zapewne duża zasługa w tym Mariana Cubana – szefa kursu, a przede wszystkim Edwarda Szmula – dowódcy kursu. Po raz drugi zawitałem, już do Akademii Marynarki Wojennej, w 1990 roku jako kapitan marynarki oraz doktor filozofii, wtedy dowiedziałem się, że uczelnia podlega restrukturyzacji. Nie wróżono mi dalszej kariery w Instytucie Nauk Społecznych. Los chciał jednak inaczej – miałem zaszczyt współpracować z dwoma rektorami: Antonim Komorowskim i Zygmuntem Kitowskim. Po raz trzeci, już jako profesor, w 2007 roku zostałem zatrudniony przez nowego rektora Czesława Dyrcza, a nieco później wybrany dziekanem Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych. Zaufaniem obdarzył mnie także rektor Tomasz Szubrycht. Tak oto minęły 32 lata służby i pracy, a jeśli liczyć lata bycia podchorążym, to w sumie 37 lat. 

    W tym czasie poznałem i współpracowałem z wieloma znamienitymi ludźmi. Większość z nich to rzeczywiści bohaterowie naszej historii. Ich fachowość, życzliwość, ale przede wszystkim odwaga tworzyła i tworzy tożsamość naszej uczelni. To im składamy hołd – tym zwykłym ludziom, bez których nie byłoby naszej historii. To im poświęcone zostały niektóre artykuł zawarte w tym numerze Colloquium. Na marginesie, sam pomysł powstania pisma narodził się w środowisku akademickich humanistów. Jego nazwę wymyślił Piotr J. Przybysz, zaś koncepcję wysunąłem osobiście. 

    Historia zarówno Akademii, jak i pisma Colloquium nie kończy się wraz z setną rocznicą narodzin polskiego morskiego szkolnictwa wojskowego. Co prawda uwieńczył ją największy w historii sukces naukowy, jakim jest zdobycie uprawnień do nada-wania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego w pięciu dyscyplinach naukowych: trzech technicznych i dwóch społecznych, ale wszystko wciąż przed nami i przed Akademią Marynarki Wojennej. 

    Vivat Academia, Vivant Professores! 

     

    dr hab. Jerzy Kojkoł, prof. Akademii Marynarki Wojennej 

    Redaktor Naczelny czasopisma Colloquium

  • Colloquium
    Tom 14 Nr 2 (2022)

  • Colloquium
    Tom 14 Nr 1 (2022)

  • Colloquium
    Tom 13 Nr 4 (2021)

  • Colloquium
    Tom 13 Nr 3 (2021)

  • Colloquium
    Tom 13 Nr 2 (2021)

  • Colloquium
    Tom 13 Nr 1 (2021)

  • Colloquium
    Tom 12 Nr 4 (2020)

  • Colloquium
    Tom 12 Nr 3 (2020)

  • Colloquium
    Tom 12 Nr 2 (2020)

  • Colloquium
    Tom 12 Nr 1 (2020)

  • Colloquium
    Tom 11 Nr 4 (2019)

  • Colloquium
    Tom 11 Nr 3 (2019)

  • Colloquium
    Tom 11 Nr 2 (2019)

  • Colloquium
    Tom 11 Nr 1 (2019)

  • Colloquium
    Tom 10 Nr 4 (2018)

  • Colloquium
    Tom 10 Nr 3 (2018)

  • Colloquium
    Tom 10 Nr 2 (2018)

1-25 z 54