Kompetencje komunikacyjne nauczycieli

Autor

  • Marek Sikorski

Słowa kluczowe:

komunikacja interpersonalna, werbalna, niewerbalna, animacja; kompetencje, kompetencje komunikacyjne; style komunikacyjne w edukacji

Abstrakt

Tematyka dotycząca kompetencji komunikacyjnych nauczycieli to problem, który jest niezwykle ważny w procesie zmian edukacyjnych zachodzących we współczesnej szkole. Samo zdefiniowanie kompetencji komunikacyjnych nie jest rzeczą prostą ponieważ w literaturze przed-miotu są interpretowane w sposób dość różnorodny. Często utożsamiane są one z poziomem wiedzy i sprawności niezbędnych do prowadzenia skutecznego porozumiewania się z drugą stro-ną, dostosowaniem języka werbalnego jak i niewerbalnego do odbiorcy oraz zachęceniem go do współpracy. W artykule scharakteryzowano proces komunikacji w relacji nauczyciel-uczeń, ze szczególnym uwzględnieniem rodzajów i stylów komunikacyjnych występujących w edukacji. Wskazano kilka cech kompetencyjnych, których doskonalenie umożliwi nauczycielom poprawienie funkcjonowania klasy szkolnej. W zakończeniu omówiono zagadnienia dotyczące konieczności kształtowania kom-petencji komunikacyjnych nauczycieli, które mają znaczący wpływ na skuteczność i efektyw-ność procesu dydaktyczno-wychowawczego.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-20

Numer

Dział

Artykuły