MODEL WSPÓŁCZESNEGO NAUCZYCIELA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ – TROPY POSZUKIWAŃ (UJĘCIE PARADYGMATYCZNE)
DOI:
https://doi.org/10.34813/59coll2024Słowa kluczowe:
nauczyciel, uczeń, paradygmat, edukacja wczesnoszkolna, style pracyAbstrakt
Edukacja wczesnoszkolna współcześnie zostaje poddawana różnym transformacjom, które zachodzą pod wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych, tkwiących w teorii i praktyce pedagogicznej. W takiej sytuacji muszą odnaleźć się nauczyciele. To od nich wymaga się rzetelnej wiedzy pedagogicz- nej i psychologicznej dotyczącej rozwoju dziecka – jego prawidłowości, uwarunkowań, potencjalnych możliwości, stymulowania i poszukiwania „śladu”, formułowania zasad edukacyjnych, wykreowania ucznia na jednostkę aktywną w kulturze, wychodzącą poza dostarczone informacje. Tropy poszukiwań dotyczą wypracowania takiego modelu praktyka pedagoga wczesnoszkolnego, który dokona wyboru odpowiednich dla siebie zróżnicowanych stylów i sposobów pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniem, wchodząc w świat innowacyjnych strategii, radząc sobie ze złożonością i trudnością uprawiania edukacji zintegrowanej w szkole. Włączenie wybranych założeń paradygmatycznych w tok zajęć zintegrowanych przyczyni się do metamorfozy, uprawianej przez większość nauczycieli teorii „urabiania” ucznia i wprowadzi ich w świat teorii rozwijającej dziecięcą aktywność badawczą, w świat tajników wiedzy – zrozumiałej, osobistej i samodzielnie konstruowanej. Wzbogaci praktykę edukacyjną o próby wyjaśnienia i interpretacji palących problemów wczesnej edukacji dziecka w świetle zmian organizacyjnych, programowych i metodycznych, ukazując różne formy podejścia do uczniów, nauczycieli, rodziców na tle przeobrażeń paradygmatycznych. Nowatorstwo – twórczość – samodzielność stanie się wielowymiarowym drogowskazem do wzbogacania pragmatycznych kompetencji nauczycieli w praktyce edukacyjnej. Celem artykułu jest próba przedstawienia portretu współczesnego nauczyciela klas I–III w świetle wybranych paradygmatów dydaktycznych. Zaprezentowano w nim zróżnicowane teoretycznie pole edukacyjne oraz praktyczne przestrzenie, analizujące rzeczywistość szkolną według założeń refleksyjnego praktyka, normatywnego i instrukcyjnego obiektywisty oraz humanisty. Analizowane modele sytuują się w tle rozbieżności edukacyjnych oraz reformowania „reform”, a wymagania stawiane nauczycielom wymagają zrównoważonego modelu jego kształcenia, którego walorami są jego działania, sojusz i ewolucja kompetencji, profesjonalizm, bogata perspektywa poznawcza, wartościowanie pracy i refleksyjne podejście do niej.
Bibliografia
Andrzejewska J., (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci, Lublin: UMCS.
Bilewicz – Kuźnia B., (2020). Kształcenie studentów i nauczycieli w zakresie pedagogiki freblowskiej w Instytucie Pedagogiki UMCS, [w:] Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej, (red.) J. Andrzejewska, B. Bilewicz – Kuźnia, Lublin: UMCS.
Bruner J. S. (2006), Kultura edukacji, Kraków: UNIVERSITAS.
Dauber H., (1997). Podstawy pedagogiki humanistycznej. Zintegrowane układy między
terapią i polityką, Kraków: Impuls.
Dróżka W. (1999). Pedagogika humanistyczna jako koncepcja praktyki edukacyjnej, ,,Acta Scientifica Academiae Ostroviensis”, Prace Pedagogiczne I nr 5, s. 43-52.
Freire P., (2000). ,, Bankowa’’ koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.) Edukacja i wyzwolenie, Kraków: Impuls.
Gołębniak B.D. (2014), Nauczanie i uczenie się w klasie [w:] Pedagogika, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 2, Warszawa: PWN.
Gryniuk I., (2008). Edukacja jako wspomaganie ucznia w rozwoju osobowym. ,,Zeszyty Nauczycielskie” nr 7, s. 42-43.
Gutek G. L., (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk: GWP.
Karbowniczek J., (2020). Kryzys jakości edukacji zintegrowanej w świetle paradygmatów obiektywistycznych: normatywnego i instrukcyjnego, [w:] A. Klim – Klimaszewska, I. Scholtzova (red.) Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Siedlce: WN IKRiBL.
Karbowniczek J., Klim – Klimaszewska A., (2016). Edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce. Wybrane aspekty, Kraków: AIK, WAM.
Klus – Stańska D., (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa: PWN.
Klus – Stańska D., (2009). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej,[w:] D. Klus – Stańska, M. Szczepska – Pustkowska, (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa: WAiP.
Kochanowska E., (2018). Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls.
Konieczny J. (2021), Edukacja dzieci z niepowodzeniami szkolnymi z wykorzystaniem neurokognitywistyki. Nieopublikowana rozprawa doktorska. Wrocław: DŚW.
Kozłowska A., Kożuch B., (2001). Nauczyciel w labiryncie testów, Częstochowa: WSP.
Kwaśniewska M., (2011). Przeobrażenia paradygmatyczne w pedagogice przedszkolnej, [w:] J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: WAM.
Kwiatkowska H., (2008). Pedeutologia, Warszawa: WAiP.
Nowak M., (2003). Pedagogika personalistyczna, [w:] Pedagogika, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN.
Ordon U., (2017). Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej wobec współczesnych przemian oświatowych, ,, Edukacja – Technika – Informatyka” 4 (22), s. 117 – 124.
Polak K. (1999), Indywidualne teorie nauczycieli: geneza, badanie, kształtowanie, Kraków: UJ.
Stróżewski W., (1992). W kręgu wartości, Kraków: ZNAK.
Schon D. A. (1983), The Reflective Practitioner : How Professionals Think in Action, New York : Basic Books.
Śliwerski B., (2014). Dziecko jako niepożądany obiekt autokratycznych przemian w edukacji, [w:] red. M. Magda – Adamowicz, A. Olczak, Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Śliwerski B., (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków: Impuls.
Śliwerski B., (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Kraków: Impuls.
Taraszkiewicz M. (2003), Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu., wyd. 2, Warszawa: CODN.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Jolanta Karbowniczek, Elżbieta Gaweł - Luty, Agata Tatara

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.