W STRONĘ WARTOŚCI- POGLĄDY PRZEDSZKOLAKÓW NA TEMAT PATRIOTYZMU

Autor

  • Justyna Sala-Suszyńska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Julia Witkowska Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Montessori w Radomiu

DOI:

https://doi.org/10.34813/55coll2024

Słowa kluczowe:

dziecko, edukacja, patriotyzm, wartość, wychowanie patriotyczne

Abstrakt

Wychowanie patriotyczne w obecnych czasach, ze względu na zmieniającą się rzeczywistość i wyznawane wartości, jest niezwykle istotne.  Rodzice i nauczyciele edukacji przedszkolnej powinni dążyć do wypracowania spójnej ścieżki, będącej wprowadzeniem do kolejnych etapów nauczania i kształtowania postawy patriotycznej. W związku z tym postanowiono sprawdzić, jaka jest wiedza dzieci w wieku przedszkolnym na temat pojęcia patriotyzmu, symboli narodowych i postaw patriotycznych. Do badań przystąpiło 187 5- i 6-letnich dzieci z wybranych placówek przedszkolnych z trzech województw w Polsce. Badania przeprowadzono w formie wywiadu z dziećmi w oparciu o pytania opracowane w autorskim kwestionariuszu badań Patriotyzm w oczach dziecka. Wyniki badań ukazują dobry poziom wiedzy dzieci dotyczący patriotyzmu już na tak wczesnym etapie edukacyjnym. Rekomenduje się przeprowadzenie badań we wszystkich województwach w Polsce, w celu sprawdzenia poziomu wiedzy dzieci na temat patriotyzmu i opracowanie scalonego raportu z badań w całym kraju, porównującego otrzymane wyniki badań. Dzięki wskazanemu przedsięwzięciu możliwe będzie opracowanie ścieżki wychowawczo-dydaktycznej, promującej kształtowanie postawy patriotycznej.

Bibliografia

Baxodir, P., Baxriddin, A., Ilhomjon, T. Arabboy, Y. (2022). The concept of patriotism in the mind of youth. Zien Journal of Social Sciences and Humanities, 5, 82–83.

Dakowicz, L., Filipek, A. (2009). Czy patriotyzm jest wartością pożądaną w edukacji? Opi-nie nauczycieli szkół białostockich. W: E. J. Kryńska, J. Dąbrowska, A. Szarkowska, U. Wróblewska (red.), Patriotyzm a wychowanie (s. 586–596). Trans Humana Wydaw-nictwo Uniwersyteckie.

Feliksiak, M. (2008). Rozumienie patriotyzmu. Komunikat z badań. Centrum Badania Opinii Społecznej. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/K_167_08.PDF

Hawkman, A. M., Van Horn, S. E. (2019). What does it mean to be patriotic? Policing patriotism in sports and social studies education The Social Studies, 110(3), 105–121.

Huddy, L., Khatib, N. (2007). American patriotism, national identity, and political in-volvement. American Journal of Political Science, 51(1), 63–77.

Jakubowicz-Bryx, A. (2008). Wpływ rozumienia patriotyzmu na kształtowanie postaw pa-triotycznych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. W: K. Denek, T. Koszczyc, W. Wiesner (red.), Edukacja Jutra (s. 421–427). Akademia Wychowania Fizycznego.

Johari, M. H. Y. (2021). Development of patriotism among multiethnic youths at com-memorative heroic site. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(9), 321–335. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v11-i9/10763

Kanasan, M. (2014). Students perceptions on patriotism in higher education institutions. ZULFAQAR International Journal of Politics, Defence & Security, 1(2), 71–85.

Kopaliński, W. (1988). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Wiedza Powszechna.

Lisica, J. (2015). Gdynia – moja „mała ojczyzna” w globalnym świecie. Zeszyty Gdyńskie, 10, 45–55.

Mikulski, K. (2003). Wychowanie patriotyczne w rodzinie. Powołanie, 4, 50–58.

Mohamed, A. S. P., Sulaiman, S. F., Othman, M. F., Yang, M. A. C. J., Haron, H. (2011). Patriotism dilemma among Malaysian youth: Between strategy and reality. Elixir Social Science, 38, 4293–4298. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v11-i9/10763

Mokeyeva, E. V., Andreeva, I. N. (2016). Civic and patriotic education of pre-school chil-dren. International Journal of Environmental & Science Education, 11(9), 2223–2236. http://dx.doi.org/10.12973/ijese.2016.600a

Nair, S. M., Sinasamy, R. P. (2017). patriotism among secondary school students and its relationship with their interests towards learning history. Asian Journal of Education and Training, 3(2), 110–117. http://dx.doi.org/10.20448/journal.522.2017.32.110.117

Panuś, T. (2019). Rola podstawowych środowisk wychowawczych w wychowaniu patrio-tycznym dzieci i młodzieży. Roczniki Teologiczne, LXVI(6), 63–80.

https://doi.org/10.18290/rt.2019.66.6-4

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektu-alną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szko-ły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Sawicka A. (1980). Z problematyki wychowania przedszkolnego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Stępnik, A., Mazur, P. (2017). Edukacja regionalna i patriotyczna w warunkach wielokulturowości. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15–16(1–2), 14–23.

Rahman, A. A. A., Ahmand, A. R., Awang, M. M. (2019). Patriotism among multi-ethnic youths in Malaysia. Global Conferences Series: Social Sciences, Education and Hu-manities (GCSSSEH), 2, 1–5.

Roman, K. (2018). National identity as the basis for shaping patriotism in Poland. Journal of Education, Health and Sport, 8(11), 321–327. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1490539

Tolen, Z., Tulenovab, S., Assyltaevac, E., Aitymbetovd, N. (2013). Formation of civil and patriotic education of youth in Kazakhstan. Procedia – Social and Behavioral Sciences 116, 4859–4863.

Warmiński, M. (2018). Postawy obywatelskie młodzieży jako pochodna edukacji wcze-snoszkolnej. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 32, 79–89.

Wilk, J. (2016). Pedagogika rodziny. Episteme.

Zellma, A. (2003). Wychowanie patriotyczne współczesnej młodzieży polskiej w szkolnym nauczaniu religii. Studia Warmińskie, IX, 183–197.

Zellma, A. (2013). Edukacja patriotyczna uczniów szkół ponadgimnazjalnych w nauczaniu wiedzy o społeczeństwie. Studia Elbląskie, XIV, 373–383.

Pobrania

Opublikowane

2025-02-06

Numer

Dział

Artykuły