WSPARCIE EDUKACJI KULTURALNEJ, CZYLI CZEGO?

ROZUMIENIE EDUKACJI KULTURALNEJ I JEGO PRZEMIANY W PROGRAMIE MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO DOFINANSOWUJĄCYM ZADANIA Z ZAKRESU EDUKACJI KULTURALNEJ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34813/60coll2024

Słowa kluczowe:

edukacja kulturalna, rozumienie edukacji kulturalnej, analiza dokumentów, program wsparcia edukacji kulturalnej, Ministerstwo ds. Kultury

Abstrakt

W tradycji europejskiej edukacja kulturalna to ważne zadanie polityki kulturalnej. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jak edukacja kulturalna pojmowana jest w działającym w Polsce od roku 2005 ministerialnym programie jej wsparcia, stanowiącym jeden z instrumentów prowadzenia polityki kulturalnej. W badaniach przyjęto, że edukacja kulturalna to edukacja w kulturze (ma miejsce podczas uczestnictwa w kulturze), do kultury (przygotowuje do uczestnictwa w kulturze) i przez kulturę (uczestnictwo w kulturze jest instrumentem oddziaływań edukacyjnych). Autorka posłużyła się metodą analizy dokumentów, której poddała regulaminy i specyfikacje programu z lat 2008–2023. Analizy pozwoliły wyłonić cztery okresy jego funkcjonowania. Początkowy wiąże się z wąskim i tradycyjnym ujęciem edukacji kulturalnej jako przygotowania do odbioru sztuki i twórczej aktywności przede wszystkim dzieci i młodzieży. W kolejnym okresie edukacja kulturalna zaczyna być pojmowana szerzej, jako proces całożyciowy, przygotowujący nie tylko do uczestnictwa w kulturze, ale też rozwijający kreatywność, wspierający relacje międzyludzkie i umiejętności współpracy. W trzecim wyróżnionym okresie edukacja kulturalna została powiązana ze strategicznym celem rozwoju kapitału społecznego, zaś w ostatnim, trwającym aktualnie, jej rozumienie stało się problematyczne. Z jednej strony bowiem w programie kontynuowane są poprzednie założenia związane z szerokim, nowoczesnym myśleniem o edukacji kulturalnej, a z drugiej pojawiły się nowe akcenty sugerujące przeorientowywanie jej w kierunku celów polityki historycznej.

Bibliografia

Białkowski, A. (red.). (2008). Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych. Fundacja Polskiej Rady Muzycznej. http://kulturalna.warszawa.pl/pi/29766_1.pdf

Cyboran, B. (2018). Animacja w systemie zależności instytucjonalnych. Uwarunkowania rozwoju animacji społeczno-kulturalnej na tle polskiej polityki kulturalnej po 1989 ro-ku. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dijk, J. van. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. PWN.

Gierat-Bieroń, B. (2015). Kierunki rozwoju polityki kulturalnej w Polsce po 1989 roku. Koncepcje ministerialne (I). Zarządzanie w Kulturze, 16(3), 205–219.

Gierat-Bieroń, B. (2016). Kierunki rozwoju polityki kulturalnej w Polsce po 1989 roku. Koncepcje ministerialne (II). Zarządzanie w Kulturze, 17(2), 91–105.

Giza-Poleszczuk, A. (2000). Przestrzeń społeczna. W: A. Giza-Poleszczuk, M. Marody, A. Rychard (red.), Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej (s. 97–166). In-stytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Ilczuk, D. (2017). Reforma sektora kultury w Polsce. https://www.konferencjakultury.pl/_admin/stuff/reforma_kultury2.pdf

Jaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego. Fundacja Aletheia.

Jakubowski, W. (2001). Edukacja i kultura popularna. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Jakubowski, W. (2006). Edukacja kulturalna w świecie kultury popularnej. Oficyna Wy-dawnicza „Impuls”.

Jankowski, D. (2006). Pedagogika kultury. Studia i koncepcja. Oficyna Wydawnicza „Im-puls”.

Jenkins, H. (2006). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Wydawnic-twa Akademickie i Profesjonalne.

Kasia, K. (2020.06.16). Polityka kulturalna PiS-u: Wymiana kadr, słabnące instytucje. Kul-tura Liberalna, 597(27/2020). https://kulturaliberalna.pl/2020/06/16/polityka-kulturalna-pis-u-wymiana-kadr-slabnace-instytucje/

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/O/D19970483.pdf

Kosińska, M. (2014). Edukacja kulturowa. W: R. Koschany, A. Skórzyńska (red.), Edukacja kulturowa. Podręcznik (s. 38–49). CPE. http://cpe.poznan.pl/wp-content/uploads/2014/07/CPE_porecznik_interaktywny.pdf

Krajewski, M., Frąckowiak, M. (2016). Raport z realizacji programu Bardzo Młoda Kultu-ra. Narodowe Centrum Kultury. https://issuu.com/marekkrajewski/docs/raport_bmk_2016

Krajewski, M., Skórzyńska, A. (2017). Podstawy. W: M. Krajewski, A. Skórzyńska (red.), Diagnoza w kulturze (s. 9–24). Narodowe Centrum Kultury. http://www.mazowieckieobserwatorium.pl/media/_mik/files/4662/diagnoza-w-kulturze.pdf

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewalua-cja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kurz, I. (2019). Powrót centrali, państwowcy wyklęci i kasa. Raport z „dobrej zmiany” w kulturze. Instytut Studiów Zaawansowanych. https://krytykapolityczna.pl/instytut/wp-content/uploads/sites/4/2017/10/Dobra-zmiana-w-kulturze_Raport_Kurz_OST.pdf

Lange, R. (2021). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK – Państwowy Instytut Badawczy. https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html

Leśniewski, A. (2017). Modele polityki kulturalnej państwa polskiego 1944–2015. [Praca doktorska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu]. https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23530

Łuczewski, M., Bednarz-Łuczewska, P. (2012). Analiza dokumentów zastanych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody narzędzia, 2 (s. 163–188). PWN.

Ministerstwo Kultury. (2004). Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004–2013. http://www.mkidn.gov.pl/media/docs/2019/20190617_Narodowa_Strategia_Rozwoju_Kultury_2004-2013_(2004).pdf

MKDNiS. (2020). Ogłoszenie Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w sprawie naboru do Programów z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na rok 2021, realizowanego w terminie do 30 listopada 2020 r. fi-le:///C:/Users/Dyskursy/Downloads/404_Program_Edukacja_kulturalna_Regulamin_i_specyfikacja%20(3).pdf

MKiDN. (b.d.). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja kultural-na i diagnoza kultury 2009”. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2009/regulaminy/edukacja-regulamin.pdf

MKiDN. (b.d.). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja kultural-na i upowszechnianie kultury 2008”. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2008/regulaminy/edukacja-regulamin.pdf

MKiDN. (2009). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja kultu-ralna 2010”. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2010/dokumenty/edukacja-regulamin_2010.pdf

MKiDN. (2010). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja kultu-ralna 2011”. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2011/dokumenty/Edukacja_kulturalna.pdf

MKiDN. (2011). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja kultu-ralna i diagnoza kultury – priorytet 1 – Edukacja kulturalna 2012”. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2012/dokumenty/Regulamin_Edukacja_kulturalna_i_diagnoza_kultury-priorytet_1-Edukacja_kulturalna.pdf

MKiDN. (2012). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Edukacja – priory-tet 1 – Edukacja kulturalna 2013. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2013/dokumenty/20121025Edukacja-priorytet_1-Edukacja_kulturalna.pdf

MKiDN. (2013). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Edukacja – priory-tet 1 – Edukacja kulturalna 2014. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2014/dokumenty/20130925Edukacja_-_priorytet_1_-_Edukacja_kulturalna.pdf

MKiDN. (2014). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Edukacja – priory-tet 1 – Edukacja kulturalna 2015. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2015/dokumenty/20141027Edukacja_priorytet_1_Edukacja_kulturalna.pdf

MKiDN. (2015). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Edukacja – priory-tet 1 – Edukacja kulturalna 2016. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2016/dokumenty/20151008Edukacja-priorytet_1-Edukacja_kulturalna_2016.pdf

MKiDN. (2016). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2017. Edukacja kulturalna. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2017/dokumenty/20161028_Regulamin-Edukacja_kulturalna_2017.pdf

MKiDN. (2017). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2018. Edukacja kulturalna. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2018/dokumenty/20171219_Regulamin_Edukacja_kulturalna_2018.pdf

MKiDN. (2018). Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2019. Edukacja kulturalna. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2019/Regulaminy%20i%20wytyczne/20181029_REG_Programy_2019_Edukacja_kulturalna__publikacja_PDF.pdf

MKiDN. (2019). Ogłoszenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie nabo-ru do programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2020, realizo-wanego w terminie do 29 listopada 2019 r. fi-le:///C:/Users/Dyskursy/Downloads/Program_Edukacja_kulturalna_Regulamin_i_specyfikacja_do_publikacji%20(5).pdf

MKiDN. (2021). Ogłoszenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie nabo-ru do Programów rządowych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na rok 2022, realizowanego w terminie do 30 listopada 2021 r. fi-le:///C:/Users/Dyskursy/Downloads/405_Program_rządowy_Edukacja_kulturalna__Regulamin_i_specyfikacja_2022%20(4).pdf

MKiDN. (2022). Ogłoszenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie nabo-ru do Programów rządowych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na rok 2023, realizowanego w terminie do 30 listopada 2022 r. fi-le:///C:/Users/Dyskursy/Downloads/404_Program_rządowy_Edukacja_kulturalna_-_regulamin_i_specyfikacja_2023%20(5).pdf

Olbrycht, K. (2000). Edukacja kulturalna – pytania o cel w świetle wielości podmiotów. W: B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży (s. 22–31). Regionalne Centrum Animacji Kultury.

Olbrycht, K. (2008). Aksjologiczny sens upowszechniania kultury i edukacji kulturalnej. W: K. Olbrycht, E. Konieczna, J. Skutnik (red.), Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla edukacji kulturalnej (s. 27–53). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Olbrycht, K., Skutnik, J., Konieczna, E., Sieroń-Galusek, D., Dziadzia, B. (2012). Kadry dla kultury w edukacji i edukacji w kulturze. Regionalny Ośrodek Kultury w Katowi-cach. https://nck.pl/badania/raporty/kadry-dla-kultury-w-edukacji-i-edukacji-w-kulturze

Platon. (2003). Państwo. Prawa (tłum. W. Witwicki). Wydawnictwo Antyk.

Przastek, D. (2016). Polityka kulturalna w Polsce (i na świecie). W: D. Dziewulak (red.), Polityka kulturalna (s. 9–35). Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, 2(46). Wydawnictwo Sejmowe Kancelarii Sejmu.

Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Schiller, F. (1972). Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy. Czytelnik.

Słowińska, S. (2007). Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje – propozy-cje – koncepcje. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Słowińska, S. (2012). Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej. W: J. Kargul, Upowszechnia-nie, animacja, komercjalizacja kultury (s. 219–241). PWN.

Słowińska, S. (2020). Edukacja kulturalna – konteksty, podejścia, trudności, potencjały. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Słowińska, S. (red.). (2015). Inicjatywy angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidual-nego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2020 (2013). MKiDN. http://www.mkidn.gov.pl/media/docs/2019/20190617_Strategia_Rozwoju_Kapitalu_Spolecznego_2020_(2013).pdf

Szuman, S. (1997). Specyfika wychowania estetycznego. W: I. Wojnar (red.), Teoria wy-chowania estetycznego. Polscy autorzy. Wydawnictwo „Żak”.

Theiss, M. (2007). Krewni – znajomi – obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Uzupełnienie Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004–2020 (2005). Minister-stwo Kultury. http://www.mkidn.gov.pl/media/docs/2019/20190617_Narodowa_Strategia_Rozwoju_Kultury_2004-2020_-_uzupelnienie_(2005).pdf

Wojnar, I. (1995). Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki. Wydawnictwo „Żak”.

Pobrania

Opublikowane

2025-02-10

Numer

Dział

Artykuły