LUKA KOMPETENCYJNA – IMPLIKACJE EDUKACYJNE I PORADNICZE
DOI:
https://doi.org/10.34813/61coll2024Słowa kluczowe:
kompetencje, rynek pracy, luka kompetencyjna, wyzwania edukacyjne i poradnicze, świat BANIAbstrakt
Artykuł ma na celu uchwycenie zmian zachodzących w postrzeganiu kompetencji jako bardzo złożonego i niejednoznacznego pojęcia, jak również zidentyfikowanie deficytów kompetencyjnych XXI wieku. Zmiany te przeanalizowano w kontekście wydarzeń ostatnich lat oraz trendów rozwojowych determinujących nie tylko kształt rynku pracy i wymiary aktywności zawodowej dorosłych, ale także wyzwania edukacyjno-rozwojowe coraz bardziej autonomicznych jednostek, ukierunkowanych na zarządzanie swoją karierą. Osią analiz opracowania są pojęcie luki kompetencyjnej oraz wynikające z niej implikacje dla edukacji i poradnictwa, które powinny odegrać kluczową rolę w przygotowywaniu społeczeństwa do kariery jutra.
Bibliografia
Brown, E.G., Haigh, L., Schroder, A., Bozkurt, O., Bachus, K. (2021). Closing the Skills Gap: Vocational Educational & Training for The Circular Economy. https://assets.website-files.com/5d26d80e8836af2d12ed1269/608c0aa6fec4df0fa7bd78e4_20210422%20-%20CJI%20VET%20Paper%202%20-%20297x210mm.pdf [10.12.2022].
Closing the Skills Gap. (2021). https://www.legofoundation.com/media/3326/position-paper_closing-the-skills-gap.pdf [10.12.2022].
Emeritus Enterprise. (2022). A Guide to Upskilling and Reskilling. To Close Employee Skills Gaps. https://emeritus.org/blog/how-to-close-the-skills-gap/ [10.10.2022].
Favero, I., Kupets, O., Petkovic, S., Damyanovic, U., Ferencic, N., Jansova, E., Mereuta, C., Prina, M. (2020). Preventing a „Lockdown Generation” in Europe and Central Asia. Building resilient societies with young people in the era of COVID-19. United Nations Children’s Fund (UNICEF) and European Training Foundation (ETF).
Feijao, C., Flanagan, I., Stolk, Ch. van, Gunashekar, S. (2021). The Global Digital Skills Gap. Current trends and future directions. https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RRA1500/RRA1533-1/RAND_RRA1533-1.pdf [10.12.2022].
Grabmeier, S. (2020). BANI versus VUCA: a new acronym, to describe the world. https://stephangrabmeier.de/bani-versus-vuca/ [10.12.2022].
Hastings, R. (2022). How to Close the Skills Gap Widened by COVID-19. https://emeritus.org/blog/how-to-close-the-skills-gap/ [18.11.2022].
Hatalska, N. (2022). Mapa trendów 2022. https://infuture.institute/mapa-trendow/ [10.12.2022].
Jeruszka, U. (2016). Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Difin.
Komisja rozpoczyna prace nad Europejskim Rokiem Umiejętności. (2022). Komunikat pra-sowy, 12 października 2022. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_22_6086 [19.11.2022].
Kopińska, V., Solarczyk-Szwec, H. (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w pod-stawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna. Wydawnictwo Nau-kowe UMK.
Kwiatkowski, S.M. (red.). (2018). Kompetencje przyszłości. Wydawnictwo FRSE.
Lamri, J. (2021). Kompetencje XXI wieku. Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja. Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Mielczarek, K. (2022). Komisja rozpoczyna prace nad Europejskim Rokiem Umiejętności. Epale. https://epale.ec.europa.eu/pl/content/komisja-rozpoczyna-prace-nad-europejskim-rokiem-umiejetnosci?fbclid=IwAR2R4X2DmYNPtdB0fl2FUweRiL_OsEV9ti-E4sjODvHoupU-it1U4qRoeoU [10.12.2022].
Moldoveanu, M., Sakar, U., Lee, S., Sahatqija, H., Carlson, I., Grillo, B., Faggard, D., Ross, B. (2021). Reaching YES. Addressing the youth employment and skilling chal-lenge. /https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RRA1500/RRA1533-1/RAND_RRA1533-1.pdf [10.12.2022].
Poszytek, P. (2022) Kompetencje 4.0 jako czynniki ułatwiające realizację i zarządzanie projektami w programie Erasmus+ oraz sprzyjające ich trwałości w czasach pandemii COVID-19. Wydawnictwo FRSE.
Souza, A., Fyfe-Mills, K. (2018). Bridging the Skills Gap Whitepaper. https://d22bbllmj4tvv8.cloudfront.net/83/74/450e8cb644188b984d6528d43d58/2018-skills-gap-whitepa
per-final-web.pdf [20.11.2022].
The Future of Jobs Report 2020, World Economic Forum. (2020). https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf?_gl=1*x6cw3l*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQiA7bucBhCeARIsAIOwr-83Mw56m29f2STLHF8ioD18YXfbDwTAhsd2W9Bb3I2ivTy
N_G-RHMaAmUCEALw_wcB [22.11.2022].
The Global Risks report 2022. 17th Edition. Insight report. World Economic Forum. (2022). https://www.weforum.org/reports/global-risks-report-2022 [5.11.2022].
Wawrzonek, A. (2020). Wyłaniający się rynek pracy – realia i wyzwania rzeczywistości post-pandemicznej. Studia Edukacyjne, 58/2020, 123–146. Wydawnictwo UAM.
Witkowska, M. (b.d.). BANI – Nowy akronim naszego świata oparty na świadomości. https://growthadvisors.pl/zarzadzanie/bani-nowy-akronim-naszego-swiata-oparty-na-swiadomosci/ [24.11.2022].
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie ucze-nia się przez całe życie. (2018). https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN [30.11.2022].
Zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne (b.d.). https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=pl&catId=1146 [30.11.2022].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Wawrzonek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.