SIMILAR OR DIFFERENT? HOW YOUNG PEOPLE CONCEPTUALIZE CONVENTIONAL AND VIRTUAL CITIZENSHIP IN RELATION TO CITIZENSHIP EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.34813/04coll2023Słowa kluczowe:
młodzież, internet, obywatelstwo, edukacja obywatelska, wirtualne obywatelstwoAbstrakt
Rozwój nowych technologii zaciera granicę między rzeczywistością a światem wirtualnym. Należy zbadać, w jakim stopniu proces ten wpływa na obywatelstwo. Celem badania było sprawdzenie, w jaki sposób młodzi ludzie, którzy niedawno uzyskali formalne prawa obywatelskie, konceptualizują zjawiska obywatelstwa i wirtualnego obywatelstwa w kontekście edukacji obywatelskiej. Przeprowadzono badanie internetowe wśród 145 studentów polskich uczelni wyższych w wieku 18–23 lat (71% kobiet). Podejście Associative Group Analysis (AGA), które wspiera analizy jakościowe i ilościowe, zostało wykorzystane do zebrania konstruktów asocjacyjnych i konceptualizacji badanych zjawisk. Wyniki wskazują, że obywatelstwo jest postrzegane w wymiarze kolektywno-państwowym z silnym podtekstem nacjonalistycznym i patriotycznym. Obywatelstwo wirtualne jest pojęciem indywidualno-interpersonalnym, które wiąże się z przynależnością do społeczności globalnej.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Beata Krzywosz-Rynkiewicz, Martyna Kotyśko

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.