POMIARY EEG OBRAZUJĄCE FALE MÓZGOWE PODCZAS ŚPIEWANIA
DOI:
https://doi.org/10.34813/07coll2025Słowa kluczowe:
elektroencefalografia, fale mózgowe, słuch, śpiewanie, audiacjaAbstrakt
Pomiary EEG mogą być źródłem inspiracji dla studiów z edukacji muzycznej. W niniejszym artykule analizowano strukturalne cechy muzyki, które są jednoznacznie podobne w wykonaniach jedenastu osób. Wszyscy wykonywali tę samą melodię trzy razy: pełnym głosem, mormorando i w myślach, w tej samej kolejności. W trakcie śpiewania rejestrowano czynność fal mózgowych, które odpowiadają za różne umysłowe aktywności i na tej podstawie przy użyciu szybkiej transformaty Fouriera (FFT) obliczano widmo mocy sygnału EEG poszczególnych fal. Chodziło o wykazanie znaczenia uzyskanej wiedzy
w procesie uczenia się muzyki poprzez audiację. Jest wiele pytań badawczych związanych z rozwojem języka muzycznego, które mają kluczowe znaczenie, a wśród nich: kwestia cech charakterystycznych dla muzyki, poszukiwanie źródeł generatywności muzycznej czy istnienie okresów krytycznych w rozwoju muzycznym. Ujawnione ustalenia sugerują, że zastosowana perspektywa pozwala na lepsze zrozumienie muzykalności człowieka.
Bibliografia
Altenmüller, E. (1989). Cortical DC-potentials as electrophysiological correlates of hemispheric dominance of higher cognitive function. International Journal of Neuroscience, 47, 1–14. https://doi.org/10.3109/00207458908987413
Azzara, Ch. D. (2005). Understanding Music through Improvisation. W: M. Rundfola, C.C. Taggart (Eds.), The Development and Practical Application of Music Learning Theory. GIA Publications, Inc.
Beck, H. (2018). Mózgobrednie. 20 i pół mitu o mózgu i jak on naprawdę działa, Wydawnictwo JK [tytuł oryginału: Hirnrissig. Die 20,5 gröβten Neuromythen – und wird unser Gehirn wirklich tick].
Butler, A. C., Karpicke, J. D., Roediger, H. L. 3rd. (2007). The effect of type and timing of feedback on learning from multiple-choice tests. Journal of Experimental Psychology: Applied, 13(4), 273–281. https://doi.org/10.1037/1076-898X.13.4.273
Chiappa K .H. (red.). (1997). Evoked potentials in clinical medicine. Lippincott–Raven Publishers.
Dietrich, A., Kanso, R. (2010). A review of EEG, ERP, and neuroimaging studies of creativity and insight. Psychological Bulletin, 136(5), 822–848. https://doi.org/10.1037/a0019749
Dudek, Z. T. (2003). Interfejs BCI – próba przełamania bariery pomiędzy człowiekiem a komputerem. Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne, 7.
Evers, S., Dannert J., Rödding D., Rotter G., Ringelstein, B. (1999). The cerebral haemodynamics of music perception: A transcranial Doppler sonography study. Brain, 122(1), 75–85. https://doi.org/10.1093/brain/122.1.75
Fink, A., Graf, B. Neubauer, A. C. (2009). Brain correlates underlying creative thinking: EEG alpha activity in professional vs. novice dancers, Neuroimage, 46(3), 854–862. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2009.02.036
Gallagher, H., Fritz, C. (2003). Functional imaging of “Theory of Mind”. Trends in Cognitive Sciences, 7, 77–83. https://doi.org/10.1016/s1364-6613(02)00025-6
Gazzaniga, M. S. (2011), Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi? Wydawnictwo Smak Słowa [tytuł oryg.: Human. The science behind what makes us unique].
Gordon, E.E. (1989). Advanced Measures of Music Audiation. GIA. Publications, Inc..
Gordon, E.E. (2003). Am i musical? Discover your music potential (adults and children ages 7 and up). Music Audiation Games. GIA Publikations, Inc.
Gordon, E. E. (2008). Corybantic conversation. Imagined encounters between Dalcroze, Kodaly, Laban, Mason, Orff, Seashore, and Suzuki. GIA Publications, Inc.
Jentschke, S., Koelsch, S. (2009). Musical training modulates the development of syntax processing in children. Neuroimage, 47, 735–744. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2009.04.090
Koelsch S., Friederici A. (2003). Toward the neural basis of processing structure in music. New York Academy of Science, 999, 15–28. https://doi.org/10.1196/annals.1284.002
Maciejewska, B., Wiskirska-Woźnica, B., Świdziński, P. (2006). Historia rozwoju badań elektrofizjologicznych słuchu. Audiofonologia, 29, 119–122.
Majkowski, J. (red.) (1989). Elektroencefalografia kliniczna. PZWL.
Mithen, S. (2006). The singing Neanderthals. Oxford University Press.
Münte ,T., Altenmüller, E., Jäncke, L. (2002). The musician’s brain as a model of neuroplasticity. Nature Reviews Neuroscience, 3, 473–478. https://doi.org/10.1038/nrn843
Nielsen, J. A., Zieliński, B. A., Ferguson, M. A., Lainhart, J.E., Anderson, J. S. (2013). An evaluation of the left-brain vs. right-brain hypothesis with resting state functional connectivity magnetic resonance imaging. PLoS One, 8(8), e71275. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0071275
Patel, A. D. (2008). Music, language and the brain. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195123753.001.0001
Peretz, I. (1990). Processing of local and global musical information by unilateral braindamaged patients. Brain, 113, 1185–1205. https://doi.org/10.1093/brain/113.4.1185
Peretz, I., Coltheart, M. (2003). Modularity of music processing, Nature Neuroscience, 6(7), 668–691. https://doi.org/10.1038/nn1083
Peretz, I., Hyde, K. L. (2003). What is specific to music processing? Insights from congenital amusia. Review. Trends in Cognitive Sciences, 7(8), 362–367. https://doi.org/10.1016/s1364-6613(03)00150-5
Peretz, I., Gagnon, L., Hébert, S., Macoir, J. (2004). Singing in the brain: Insights from cognitive neuropsychology. Music Perception, 21(3), 373–390. https://doi.org/10.1525/mp.2004.21.3.373
Peretz, I., Zatorre, R. (2005). Brain organization for music processing. Annual Review of Psychology, 56, 89–114. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.56.091103.070225
Pfurtscheller, G., Neuper, C. (1997). Motor imagery activates primary sensorimotor area in human. Neuroscientific Letters, 239, 65–68. https://doi.org/10.1016/s0304-3940(97)00889-6
Pfurtscheller, G., Lopez da Silva, F. L. (1999). Handbook of electroencephalography and clinical neurophysiology. Revised series. Elsevier Science B.V.
Popescu, M., Otsuka, A., Ioannides, A. (2004). Dynamics of brain activity in motor and frontal cortical areas during music listening: a magnetoencephalographic study. NeuroImage, 21, 1622–1638. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2003.11.002
Pracki, T., Pracka, D. (2004). Elektroencefalografia cyfrowa. Sen, 4(2), 71–77.
Pracki, T., Pracka, D., Szulc, K., Ziółkowska-Kochan, M., Tafil-Klawe, M. (2009). Polisomnografia. Wprowadzenie do analizy widmowej EEG. Sen, 9(1–2), 31–36.
Saks, O. (2009), Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu (tłum. J. Łoziński). Wydawnictwo Zysk i S-Ka.
Schmitt, R. (1993). Aktywność elektryczna mózgu. W: T. Sosnowski, K. Zimmer (red.), Metody psychofizjologiczne w badaniach psychologicznych (s. 101–134). PWN.
Singh, H., O’Boyle, M. (2004), Interhemispheric interaction during global-local processing in mathematically gifted adolescents, avarage-ability youth, and college students. Neuropsychology, 18(2), 371–377. https://doi.org/10.1037/0894-4105.18.2.371
Sloboda, J. A. (2002), Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
Wolpaw, J. R., Birbaumer, N., McFarland, D., Pfurtscheller, G., Vaughan, T. M. (2004), Brain-computer interfaces for communication and control. Clinical Neurophysiology, 113, 767–791. https://doi.org/10.1016/s1388-2457(02)00057-3
Zatorre, R. (2003). Sound analysis in auditory cortex. Trends in Neurosciences, 26, 229–230. https://doi.org/10.1016/S0166-2236(03)00074-2
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Ewa Zwolińska, Tadeusz Pracki, Paweł A. Trzos

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.