SOCJALIZACJA RODZICIELSKA W PERSPEKTYWIE WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO 
STOSOWANEGO WOBEC MŁODZIEŻY 
NIEPRZYSTOSOWANEJ ORAZ NIEPRZEJAWIAJĄCEJ 
DEFICYTÓW SPOŁECZNYCH

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34813/05coll2025

Słowa kluczowe:

socjalizacja, warunkowanie instrumentalne, wzmocnienie pozytywne, kara negatywna, młodzież, nieprzystosowanie

Abstrakt

Rodzice, socjalizując dzieci, zazwyczaj stosują wobec nich wzmocnienia pozytywne lub, w geście sprzeciwu na ich zachowanie, wzmocnienia o charakterze kary negatywnej. Założenia teoretyczne w raporcie wywodziły się z koncepcji warunkowania instrumentalnego, w której uważa się, że wzmocnienie typu (kara, nagroda) prowadzi do socjalizacji. W analizach statystycznych chciano sprawdzić, jakie wzmocnienia stosują rodzice w procesie socjalizacji w zależności od przystosowania społecznego młodzieży w wieku 15–17 lat. Do analiz pozyskano dane od 100 osób nieprzystosowanych społecznie i 100 nieprzejawiających deficytów socjalizacyjnych. Celem badań było określenie dominującej formy stosowania przez rodziców w procesie socjalizacji wzmocnień II typu w zależności od przystosowania młodzieży. Założono, że rodzice w procesie socjalizacji nie stosują istotnie różnych typów wzmocnień w zależności od przystosowania dziecka. Hipoteza nie potwierdziła się. Rodzice, stosując wzmocnienia II typu, czynią to istotnie różnie w zależności od przystosowania młodzieży. Wzmocnienia pozytywne istotnie częściej stosowane są przez rodziców wobec młodzieży przystosowanej niż nieprzystosowanej społecznie. Negatywnej kary istotnie częściej doświadcza młodzież z deficytami społecznego funkcjonowania niż młodzież bez deficytów.

Bibliografia

Bołdyrew, A. (2009). Kara i strach w wychowaniu dzieci w polskich rodzinach w XIX w. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 8(3), 33–39.

Fabes, R. A., Fultz, J., Eisenberg, N., May-Plumlee, T., Scott, C. F. (1989). Effects of rewards on children’s prosocial motivation: A socialization study. Developmental Psychology, 25(4), 509–515.

Fagan, J., Tyler, T. R. (2005). Legal socialization of children and adolescents. Social Justice Research, 18, 217–241. https://doi.org/10.1007/s11211-005-6823-3

Gershoff, E. T., Grogan-Kaylor, A. (2016). Spanking and child outcomes: Old controversies and new meta-analyses. Journal of Family Psychology, 30(4), 453–469. https://doi.org/10.1037/fam0000191

Giddens, A. (2006). Socjologia. Wydawnictwo PWN.

Gogacz, M. (1997). Człowiek i jego relacje. Wydawnictwo ATK.

Golik, I.V. (1992). Rewards and Punishments. Sociological Research, 31(2), 89–98. https://doi.org/10.2753/SOR1061-0154310289

Mulder, L.B. (2008). The Difference between Punishments and Rewards in Fostering Moral Concerns in Social Decision Making. Journal of Experimental Social Psychology, 44(6), 14–36. ff10.1016/j.jesp.2008.06.004ff. ffhal-00626278f

Pinheiro, P.S. (2006). World Report on Violence against Children. United Nations. Pobrane 5.05.2021 z: https://digitallibrary.un.org/record/587334

Sharot, T. (2018). The influential mind: what the brain reveals about our power to change others. Picador.

Skinner, B.F. (1965). Science and human behavior. NY The Free Press.

Skinner, B.F. (2013). Behawioryzm. Wydawnictwo GWP.

Strauss, G.P, Allen, D.N. (2009). Positive emotions have unique capacity to capture attention. Applied Neuropsychology: Adult, 16(2), 144–149.

https://doi.org/10.1080/09084280802636413

Suchocka, A. A., Suchocka, A. (2009). Kary i nagrody w wychowaniu dziecka w okresie adolescencji. Colloquium, 1(1), 217–226.

Suchowierska-Stephany, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2021). Analiza zachowania. Vademecum. Wydawnictwo GWP.

Szacka, B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Oficyna Naukowa.

Szafran, J. (2017). Kary fizyczne jako przejaw przemocy wobec dzieci. Dziecko Krzywdzone: Teoria, Badania, Praktyka, 16(4), 55–80.

Sztompka, P. (2012). Socjologia: analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak.

Tillmann, K.J. (2006). Teorie socjalizacji. Wydawnictwo PWN.

Wächter, T., Lungu, O. V., Liu, T., Willingham, D. T., Ashe, J. (2009). Differential effect of reward and punishment on procedural learning. Journal of Neuroscience, 29(2), 436–443. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.4132-08.2009

Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Wykłady z psychologii, tom 8. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2010). Psychologia: kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. Wydawnictwo PWN.

Pobrania

Opublikowane

2025-05-15

Numer

Dział

Artykuły