PREFERENCJE KANDYDATÓW NA NAUCZYCIELI WCZESNEJ EDUKACJI W ZAKRESIE WYBORU OBRAZÓW ZE SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ. PRZYKŁAD BADANIA TYPU SONDAŻOWEGO

Autor

Słowa kluczowe:

metodologia ilościowa, preferencje, sztuka współczesna, samowykluczenie, malarstwo, edukacja, pedagogika, kandydaci na nauczycieli wczesnej edukacji, self-exclusion

Abstrakt

Tematem niniejszego artykułu są preferencje w zakresie wyboru obrazów ze sztuki współczesnej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. W perspektywie pedagogicznej istotne jest tutaj zwrócenie uwagi na świadomość kulturową kandydatów na nauczycieli oraz ich preferencje obrazów ze sztuki współczesnej, które są ważne pod względem edukacyjnym i wychowawczym dla przyszłego pokolenia. To kandydaci na nauczycieli będą w przyszłości wprowadzać dzieci w świat kultury i sztuki.

Badanie realizowane w podejściu ilościowym, zrealizowane na grupie dorosłych, ma na celu pokazanie preferencji w doborze wybranych dla celów badawczych obrazów ze sztuki współczesnej. Losowo wybrani badani otrzymali do oceny preferencji, po jednym z obrazów: Jacka Yerki, Tomasza Sętowskiego, Rafała Olbińskiego i Zdzisława Beksińskiego. To, jakie obrazy ze sztuki współczesnej będą bliższe kandydatom na nauczycielom wczesnej edukacji, jest znaczące, gdyż to właśnie w przyszłości ta grupa będzie narzucać określone preferencje estetyczne swoim uczniom.

Opublikowane

2021-03-13

Numer

Dział

Artykuły