POCZUCIE SATYSFAKCJI ZAWODOWEJ NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW SPECJALNYCH JAKO ELEMENT BUDOWANIA ICH DOBROSTANU PSYCHICZNEGO. KOMUNIKAT Z BADAŃ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34813/62coll2024

Słowa kluczowe:

satysfakcja zawodowa, pedagog specjalny, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dobrostan

Abstrakt

Satysfakcja zawodowa, czyli poczucie zadowolenia z wykonywanej pracy, jest jednym z elementów składających się na poczucie dobrostanu. Nauczyciele-pedagodzy specjalni są grupą specjalistów, których obecność w placówkach oświatowych ogólnodostępnych wzmocniły zmiany w przepisach prawa oświatowego[1]. Monitorowanie ich poczucia satysfakcji zawodowej w realizacji roli zawodowej wydaje się istotne, ze świadomością, że jej poziom będzie przekładał się także na jakość ich pracy, co jest istotne z perspektywy dobra uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zwłaszcza z niepełnosprawnością. Zaprezentowane wyniki badań sondażowych prezentują ocenę satysfakcji zawodowej wraz ze wskazaniem jej źródeł oraz ukazują potrzeby, jakie w zakresie podnoszenia poziomu zadowolenia mają ankietowani nauczyciele-pedagodzy specjalni. Wnioski mogą stanowić inspirację do pogłębionych badań pedeutologicznych w obszarze pozapłacowych determinant budowania dobrostanu nauczyciela-pedagoga specjalnego, głównie poprzez zabezpieczenie im wsparcia psychologicznego.

 

[1] Art. 42d ust. 4 i 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762, z późn. zm.); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591 z poźn. zm.; Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1610 z późn. zm.).

Bibliografia

APA. (2015). Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Reference. American Psychiatric Asso-ciation, Edra Urban&Partner.

Behapowcy.com (2024, 19 lutego). Zdrowie psychiczne i zdolność do pracy nauczycieli. https://behapowcy.com/czy-mozna-poprawic-zdrowie-psychofizyczne-nauczycieli/ [data dostępu 23.11.2024].

Čech, T., Cakirpaloglu, S. D., Gillová, A. (2021). Job satisfaction and risk of burnout in special needs nursery school teachers. Cypriot Journal of Educational Science, 16(5), 2353–2367. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i5.6350

Gajdzica, Z. (2013). Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej. Impuls.

Grabowska, A., Janiszewska, A., Materka, E., Kaczmarska V., Mucha, K., Szczęch, E., Wośniewska-Żol, D., Jeżowska-Siwek, Kuczyńska, J., Gębicka-Zdanewicz, M., Micha-łowska, A., Jeżowski, A. (zesp. red.). (2015). Dziecko z niepełnosprawnością – wy-zwanie dla JST. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Grzegorzewska, M. (1959). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I.

Jakimiuk, B. (2022). Sytuacja zawodowa jako element różnicujący satysfakcję z pracy nau-czycieli. Roczniki Pedagogiczne, 1,123–139. https://doi.org/10.18290/rped22141.8

Karłyk-Ćwik, A. (2020). Satysfakcja zawodowa a style humoru nauczyciel. Studia Eduka-cyjne nr 56. Dolnośląska Szkoła Wyższa

Kupisiewicz, M. (2016). Pedagog specjalny – człowiek o wyjątkowych predyspozycjach osobowościowych, profesjonalista posiadający rozległą, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności. Studia z Teorii Wychowania, 7/4(17), 173–186.

Majewicz, P., Sikorski, J. (2024). Pedagog specjalny w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – nowe stanowisko specjalisty w polskim systemie edukacji w opinii na-uczycieli. Journal of Modern Science, 1(55), 582–596. https://doi.org/10.13166/jms/183984

NIK. (2017). Wspieranie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnościami w ogól-nodostępnych szkołach i przedszkolach. Raport Najwyższej Izby Kontroli. https://www.nik.gov.pl/plik/id,16353,vp,18878.pdf [data dostępu: 19.09.2024].

Springer, A. (2011). Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika. Problemy Za-rządzania, 9/4 (1), 162–180.

Turska, B. (2021). Satysfakcja pracowników a kultura relacji w przedsiębiorstwie X. Przed-siębiorczość i Zarządzanie, 2, 27–39. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1018634

Wiłkomirska, A. (2002). Zawodowe i społeczno-polityczne orientacje nauczycieli. Wydaw-nictwo Akademickie Żak

Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Zalewska Bujak, M. (2022). Źródła i przestrzenie deficytów satysfakcji zawodowej nauczy-cieli. Horyzonty Wychowania, 21(59), 21–31. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2159.04

Akty prawne

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762, z późn. zm.) https://isap.sejm.gov.pl/ [data dostępu: 10.09.2024].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przed-szkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591 z poźn. zm. https://isap.sejm.gov.pl/ [data dostępu: 10.09.2024].

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nau-czycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedago-gów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1610 z późn. zm.). https://isap.sejm.gov.pl/ [data dostępu: 10.09.2024].

Pobrania

Opublikowane

2025-02-17

Numer

Dział

Artykuły